Τετάρτη 25 Μαρτίου 2020

Φυσική Β Γυμνασίου - Δύναμη (1)

Δύναμη


Η μελέτη της δύναμης, όπως και τα αποτελέσματά της: κίνηση ή ισορροπία, μπορεί να γίνει πολύ καλά μέσω μιας διαδραστικής εφαρμογής του Πανεπιστημίου του Colorado.

Ενεργοποιείστε την κάνοντας "αριστερό κλικ"επάνω στη διεύθυνση που ακολουθεί. Επιλέξτε την απο το αναδυόμενο παράθυρο --> Μεταβαση στον σύνδεσμο.

https://phet.colorado.edu/sims/html/forces-and-motion-basics/latest/forces-and-motion-basics_el.html

ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΕΤΕ:
Όταν ξεκινήσει,  βλέπετε αυτη την εικόνα:

Επιλέξτε διαδοχικά την Διελκυστίνδα, την Κίνηση και την Τριβή (κάνοντας αριστερό  κλικ επάνω τους)

Όταν τις ενεργοποιήσετε βλέπετε ότι υπάρχουν κάποιες επιλογές ( π.χ.Συνισταμένη Δύναμη, Τιμές, Ταχύτητα).

 Σε όλες να ενεργοποιήσετε τις επιλογές που υπάρχουν στον μικρό πίνακα δεξιά για να βλέπετε πόση δύναμη, πόση μάζα, πόση ταχύτητα κλπ. (αριστερο κλικ πανω τους)
 Θα δείτε κάποιες επιλογές, οι οποίες είναι ενεργές.

 Αυτά που ακολουθούν είναι εικόνες αυτών που θα δείτε (ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΕΡΓΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ):

Α) Διελκυστίνδα. Σκοπός να ισορροπήσουμε το καρότσι. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε "εργάτες" προς τα δεξιά ή αριστερά. Ο κάθε εργάτης αντιστοιχεί σε μια δύναμη.

Εικόνα1



 με το Πάμε ξεκινάει να κινείται , με το Επιστροφή έρχεται στην αρχική θέση.

ΑΣΚΗΣΗ 1. Βρείτε με πόση δύναμη ισορροπεί το συγκεκριμένο καρότσι και προς τα που πρέπει να ασκηθεί.

Β) Κίνηση. Ο βοηθός σπρώχνει ένα καρότσι χωρίς τριβές, όπου μπορει να κουβαλήσει πράγματα ή ανθρώπους. Ασκεί δύναμη για όσο χρονικό διάστημα επιλέγω εγώ.


Εικόνα 2



ΑΣΚΗΣΗ 2
1. Όσο ασκείται η δύναμη η ταχύτητα τι κάνει: η ταχύτητα αυξάνεται; μειώνεται;μένει σταθερή;
2. Όταν πάψει να ασκείται η δύναμη  σε κάθε περίπτωση , το σώμα τι κάνει; σταματά; κινείται; η ταχύτητα αυξάνεται; μειώνεται;μένει σταθερή; 
3. Ποιός νόμος του Νεύτωνα το περιγράφει αυτό , να τον γράψετε.. 
4. Ισχύουν τα συμπεράσματα για κάθε σώμα; Δοκιμάστε βάζοντας διαφορετικές μάζες 

Γ) Τριβή. Ο βοηθός προσπαθεί να σπρώξει το σώμα στο δαπεδο. Όμως τώρα μεταξύ δαπέδου και αντικειμένου υπάρχει Τριβή.


Εικόνα 3



Διαλέξτε να αφήσετε την Τριβή να είναι στην μεσαία θέση.
Σπρώξτε και βρείτε για ποια τιμή της δύναμης παύει η Συνισταμένη να είναι μηδέν.
Μειώστε σταδιακά την δύναμη με τα βελάκια ώστε να είναι πάλι η συνισταμένη μηδέν.
 Τι παρατηρώ όσον αφορά την ταχύτητα του σώματος; Περιγράψτε την μεταβολή της ταχύτητας του σώματος σε όλη αυτή την μεταβολή της ΣF


  ΑΣΚΗΣΗ 3

 1. Συμπλήρωσε την πρόταση όταν ο βοηθός σπρώχνει (Διάλεξε το ξύλινο κιβώτιο):

Μέχρι την τιμή της δύναμης F=...(1)......Ν το ξύλινο κιβώτιο δεν κινείται . Παρατηρώ ότι  όσο αυξάνεται η Δύναμη που σπρωχνει F, η Τριβή αντίστοιχα ......(2)................... Μετα την τιμή της F=....(3).........Ν το σώμα κινείται.
Αυξάνω την F , παρατηρώ ότι η τιμή της Τριβής ......(4)................ μέχρι να αρχίσει η κίνηση ενώ μετά ............(5).............. Η ταχύτητα του σώματος ......(6)..............όταν F>Τρ

Οταν μειώσω την τιμή της F ώστε πάλι ΣF=0 η ταχύτητά του .........(7).................. Η  τιμή της Τριβής απο την στιγμή που αρχίζει να κινείται ..........(8)................ .
Η τιμη της Τριβής είναι ......(9)........Ν. 
Μηδενίζω την F ενώ το σώμα κινείται. Παρατηρώ οτι η ταχύτητα του σώματος ......(10).......... και τελικά ...........(11)........
(μηδενίζεται αυξάνεται, μειώνεται, είναι σταθερή)

Μπορείς να επιβεβαιώσεις τις παρατηρήσεις σου, σπρώχνωντας :
α) το ψυγείο
β) ενα κιβώτιο
γ) δυο κιβώτια
δ) τον σκουπιδοτενεκέ
 2. Βρήκες καποια διαφορετική συμπεριφορα στη κίνηση των σωμάτων, σε σχέση με τη Δύναμη;




Παρατηρήσεις
1. Παίξτε με αυτή τη  διαδραστική εφαρμογή. Δείτε πως λειτουργεί!
2. Δεν έλαβα πολλές απαντήσεις απο την Β τάξη!😕 Δεν ξέρετε πως να το κάνετε; Ο πιο εύκολος τρόπος είναι να τα γράψετε στο τετράδιο, να τα φωτογραφήσετε και να τα στείλετε στο email: elenhroga@gmail.com, με το ονοματεπώνυμο σας και το τμήμα σας.



Καλή συνέχεια
Προσοχή και Υπομονή
Καλή δύναμη
😷😊
💟💟
💥






6 σχόλια: